یسنا فرخ سیری؛ محسن سعیدمنش؛ مهدیه عزیزی
چکیده
دوران نوجوانی یکی از دورههای تحولی مهم است و فرد در این دوران با چالشهای زیادی روبرو خواهد شد که هر کدام از این چالشها به نوبه خود میتواند استرس و اضطراب را در زندگی نوجوان ایجاد کند. یکی از رایجترین مشکلات روانپزشکی در دوران نوجوانی اختلالات اضطرابی است که ازجمله شایعترین آنها اختلال اضطراب فراگیر میباشد ؛ بر همین اساس، ...
بیشتر
دوران نوجوانی یکی از دورههای تحولی مهم است و فرد در این دوران با چالشهای زیادی روبرو خواهد شد که هر کدام از این چالشها به نوبه خود میتواند استرس و اضطراب را در زندگی نوجوان ایجاد کند. یکی از رایجترین مشکلات روانپزشکی در دوران نوجوانی اختلالات اضطرابی است که ازجمله شایعترین آنها اختلال اضطراب فراگیر میباشد ؛ بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازتوانی شناختی مبتنی بر کامپیوتر بر بهبود نارسایی شناختی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر اجرا گردید. با توجه به اینکه پژوهش از نوع کاربردی ونیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون بود، 30 نفر نوجوان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر در مراکز روانشناسی و مشاوره شهر کرمان در سال1400 به روش نمونهگیری غیرتصادفی دردسترس، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 15 نفرهی آزمایش و گواه تقسیم شدند وبا استفاده از پرسشنامه نارسایی شناختی (برادبنت، 1998) مورد ارزیابی قرار گرفتند. به منظور انجام مداخلات مربوط به پژوهش و آموزش بازتوانی شناختی مبتنی بر کامپیوتر بر روی گروه آزمایش، از نرمافزار کاپتان لاگ که در 20 جلسهی 45 دقیقهای و هر هفته 2 روز اجرا گردید، استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها نیز در بخش آمار توصیفی ازمیانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی از مدل تحلیل کوواریانس توسط نرمافزار spss-22 بهره برده شد. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که نمرات مولفه های نارسایی شناختی در طی انجام مداخلات مرتبط با بازتوانی شناختی مبتنی بر کامپیوتر به طور معناداری کاهش یافت ، بنابراین می توان این طور استنباط کرد که بازتوانی شناختی مبتنی بر کامپیوتر بربهبود نارسایی شناختی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (p<0.005) مؤثر و کابردی است. در نتیجه به روانشناسان و مشاوران توصیه میشود تا از این مداخله درمانی برای درمان اختلال اضطراب فراگیر بر روی نوجوانان استفاده کنند.